вівторок, 25 листопада 2014 р.

Навчально-виховне заняття. 5-9 класи "ЗІЙШЛА ВКРАЇНА МОВ ЗОРЯ..."

                       Навчально-виховне заняття. 5-9 класи
         Мета: стимулювати в учнів інтерес до історії України; розвивати почуття відповідальності за долю своєї держави; виховувати почуття патріотизму, національної гідності.
Обладнання: Конституція України, мультимедійна презентація « Державні символи України», музичне оформлення,малюнок «Сходження України»,виставка книжок про Україну.

                                                            Ми – вільні люди!
                                                            Ми, неначе, квіти,
                                                            Що виростають полі чи гаю.
                                                            Нам цілувати небеса і вітер,
                                                            І долю мати, як вони, свою.
                                                            І буде доля, наче цвіт калини,
                                                            В розповені невипитих щедрот,    
                                                            Бо є держава наша – Україна,
                                                            І є її невтрачений народ.
                                                                                Василь Олійник
                                 
                                           ХІД    ЗАНЯТТЯ
                   І. Організаційний етап
                   ІІ.Оголошення теми, мети уроку
      Учитель. Діти, де б ви не жили: серед безкрайого степу чи в оточенні віковічних лісів, біля високих гір чи синього моря, у місті чи у селі – все це зветься одним словом – Україна.
Україна – це ваша Батьківщина, і ви її громадяни, бо живете на цій землі. Як наша планета  є маленькою  частинкою безмежного Всесвіту, так і ви є невідємною частинкою великого народу України.
Зверніть увагу на епіграф нашого уроку ( учень зачитує епіграф) – ці слова нашого краянина В. Олійника присв’ячені незалежності нашої держави. Так, тепер ми вільні, але до цього був довгий шлях. Давайте пригадаємо деякі його сторінки.
                    Методичний прийом  «Мозковий штурм»
-        - В якому році Україна стала незалежною?
-         -Які документи узаконюють статус України як держави? 
-         -Назвіть відсоток громадян, які підтримали Акт проголошення    незалежності України на Всеукраїнському референдумі.
-        - Коли та в якому юридичному документі остаточно визнана незалежність України, як держави світу ?
(Вчитель зачитує статтю 20 Конституції України)
-         -Що є державними символами України?
(Діти переглядають  презентацію « Державні символи України».Учитель повідомляє тему і мету уроку).
ІІІ.Основний етап. Опрацювання навчального матеріалу
      Учитель. Отже, 24серпня ми святкували скільки років незалежності України? Але так було не завжди. Наша прекрасна земля була окупована і спаплюжена, тисячі населення продані в рабство, колись горді лицарі – козаки – закріпачені, самобутня й багата культура – знівечена. (звучить сумна мелодія)
РОКСОЛАНА
Нема нікого. Євнухи, гарем
і одаліски, і … нема нікого.
Вже продали і зрадили мене,
мою журбу поклали на коліна,
і навіть пісню, рідну, журавлину
арканом вітру вирвали з небес?
А дім палав і плакали дощі,
і дух живиці гіркнув на долонях,
і падав щит, чужий, багряний щит
на гострий крик, народжений в полоні.
Мої сліди, мої гіркі сліди,
ви поросли рожевою травою,
а брат один, чому мій брат один? –
Коли я залишиюся живою!
Коли в мені вирує джерело,
палає ватра вирваної пісні…
Хоча б на мить від серця відлягло-
о, як йому на цьому світі тісно!
У рідний край немає вороття,
і «цар царів» - султан мені за мужа,
шовковий шнур його синів задушить,
його візир віддасть мені життя,
бо я – Хуррем,
я – радісна, і знов
святкує сміх, ступаючи по трупах,
бо то братів моїх убитих кров
через літа і долі переступить,
аби прийти і плітями журби
мене шмагати сорок довгих років…
Неоніла Стефурак
        Учитель. Майже три з половиною сторіччя йшла Україна до своєї незалежності. Дві попередні спроби( 1654 р. і  1917-1921 рр.) здобути і побудувати незалежну Українську державу закінчилися поразками. Трагізм історичної долі України у спробах вибудувати незалежну державу, очевидно, потрібно шукати зокрема в тому, що в українського народу не було необхідної для цього єдності.
  Інсценізація уривку з драматичної поеми «Батурин» Ольги Бабій
   (Заходить ігуменя Марія-Магдалина з іншого боку гетьман Іван Мазепа)
   Мазепа:   Благословіть, ігумене!
   Ігуменя:   Мій сину!
                       Хай Бог тебе благословить, дитино.
                       Чого ж так рано? Що тебе тривожить?
                       Ти, певно,цілу ніч пробув в дорозі…
                       То ж говори. Чого ти мовкнеш, сину?
                       Здається, щось задумав, сину, ти.
 Мазепа:       Задумав. Хочу волі досягти.
 Ігуменя:       Нехай про це лиш стіни церкви чують…
 Мазепа:       З Москвою щастя ми не побудуєм:
                        Із вільних козаків зробилось бидло.
                        У нас цього не чуть було й не видно.
                        І наші землі взяв собі москаль.
                        А що дівоча доля? Чиж не жаль
                        Краси тієї, що намарно гине?
                        А що байстрят по нашій Україні,
                         А що сиріт, удів, а що сліпців…
                         Я б, мамо, з Богом стрітися хотів
                        Як воїн, як гетьман,- не раб Петра.
   Ігуменя:      Мій гордий сину! Булава важка
                        Тобі до рук дісталася, козаче…
  Мазепа:      Козацьке військо має добрий гарт.
  Ігуменя:     Чи стане війська?
  Мазепа:       Думаю, що стане.
                         Та ще настільки рід наш не змілів,
                         Ще ми у змозі втримати мечі,
                         Іще міцна кольчуга на плечі…
Ігуменя і Мазепа виходять. Заходять Меншиков, Чечель.
Меншиков:       Агов, ребятушки! К вам светлий князь Голицин!
                             Откройте город. Надо поклониться егo височеству!
Чечель:               Ми – вільн козаки.
                             Голіцина ж пасемо до ріки.
Меншиков:        Откройте город!
Чечель:               Без бою вам здаватися не будем,
                              Не підуть на ганьбу вкраїнські люди.
Меншиков:        Что ти несешь?
                              Ви все – хохли. Ви – бидло,
                              Ви, малороси, позабили, видно,
                              Что не должно в России бить таких,
                               И нет у нас народностей других.
Чечель:                Та ж ви казали: ми брати по вірі.
Меншиков:         Какой дурак в такие бредни верит?
                               Велю тебе ворота отпереть.
Чечель:                Батурин не здається! Краще – смерть!
Учень:                  Питають: що ми за народ такий?
                               А я кажу: вертаєм з попелища,
                               Де за Батурин не скінчився бій…
                               Питають, що ми за народ такий…
                                Ми ті, що відродились з попелища.
                                І наше синьо-жовте полотнище
                                Полоще свіжий вітер молодий.
      Учитель.  А зараз  ми з вами пригадаємо весь шлях нашої держави до незалежності, пройшовши його по сходинках, які намальовані на цьому малюнку «Сходження України».
 (На малюнку намальовано 4 сходинки вверх, на кожній сходинці роки, а вгорі Прапор і Герб нашої держави:допомагають учні, які мали випереджувальне домашнє завдання)
 1-й учень. Перша сходинка. Київська Русь  ІХ-ХІ ст. була однією з найбільших й наймогутніших держав у Європі. У часи Володимира Великого вона досягла високого рівня військової могутності, економічної міці, культурного піднесення, стала в рівень з багатьма державами Європи і Близького Сходу. Пізніше Ярослав Мудрий, син Володимира, продовжував зовнішню політику свого батька. В той час Київська Русь мала дружні стосунки майже з усіма країнами Європи. Ярослава Мудрого називали «тестем Європи», тому що його дочки були дружинами  королів Норвегії, Угорщини, Франції, а сини були одружені з можновладними принцесами Візантії, Польщі, Німеччини. Київська Русь відігравала політичну роль у міжнародному житті, бо захищала Європу від нападів східних кочівників.
 2-й учень.  Друга сходинка.  У ході визвольної війни (1648-1657 рр.) українського народу під проводом Богдана Хмельницького створено основу для розбудови козацької держави. У ХV столітті на території Європи з’являється, хоч і ненадовго, суверенна Україна з усіма атрибутами політичної й економічної влади. А 1710 року Пилип Орлик написав конституцію, яка за демократичним змістом значно випередила тодішні правові акти європейських держав. 16 статей документа визначили демократичні засади української державності.
 3-й учень. Третя сходинка. У новітню добу свої історї український народ увійшов без власної держави  й територіальної цілісності . Україна була поділена  між двома сусідніми  імперіями: Російською та Австро-Угорською.Події Першої світової війни , а також розвиток  подій 1917 року в Петрограді  сколихнули український народ. Реалізувавши своє одвічне прагнення до свободи ,українці створили  17 березня  1917 року Українську Центральну Раду . вона стала центром  організації українського життя, виражала інтереси  всього народу. Очолив її відомий  громадський діяч , історик Михайло Грушевський.Центральна Рада, виконуючи  народну волю,своїм четвертим універсалом  22 січня 1918 року перед усім світом  проголосила Україну  самостійною державою.
     На жаль, у лиху годину  відродилася українська держава , яка з самого початку  опинилася в дуже скрутному становищі. Відсутність армії не дозволила боронити проголошену самостійність .29 квітня 1918 року на засіданні  Ради було ухвалено Конституцю УНР, а Михайла Грушевського обрано Президентом  Української Народної республіки. Це був останній день влади Центральної Ради, яка своєю діяльністю показала всьому світові, що є український народ, який бажає жити на своїй рідній  квітучій землі в радості і достатку.
4-й учень. Четверта сходинка. Незважаючи на століття поневолення іншими державами,одвічною була мрія  багатьох українцв  про незалежність своєї Вітчизни. І ось на початку  90-х років Україна домоглася самостійності, а 16 липня 1990 року Верховна Рада прийняла  Декларацію про державний суверенітет України. 24 серпня 1991 року  було прийнято Акт проголошення незалежності України. 1 грудня 1991 року відбувся референдум ,що підтвердив Акт проголошення  незалежності України. Треба було остаточно переконати  Європейські держави, держави усього світу  у своєму бажанні жити вільно,  незалежно.
Усний журнал «Поети Прикарпаття –Україні»
РІДНА ЗЕМЛЯ

В дні минулі — нема вороття,
Полягли вони з кривдами в герці.
Але марно б розтратив життя,
Як не чув би твій біль в своїм серці.

Як без плуга лишив би обліг,
Де колоссям бринить літня днина,
Як цурався б тернистих доріг,
Рідна земле, — і в горі вродлива.

Ти живеш не лише в доброті,
Хто позаздрить твоїй гіркоті.
Давить душу твій голос чаїний.
Хоч нелегкі судились путі,-
Прагну я поріднити в житті
Власну долю і долю Вкраїни.
                          Ярослав Дорошенко

БЛАГОСЛОВИ

В обличчя нам вітри століть
Свинцем і пилом віяли,
Щоб побороти, спопелить
І по світах розсіяти.
Одні хлопами звали нас,
А інші мазепинцями,
Та ми були — були весь час
Із вами українцями.
Зійшла Вкраїна, мов зоря,
Понад шляхами сивими.
Чому серця в нас не горять
Єдиними поривами?
Чого вагаємось тепер:
Чи бути, чи не бути нам?
Невже козацький дух помер
Той, що воскрес під Крутами?
Скажімо світу, хто ми єсть,
Якого роду-племені,
Що не згубили власну честь
Під бурями шаленими.
А хто зломивсь, як олівець,
Хто відцурався рідного,-
Погасне, наче каганець,
Загубиться безслідно він.
О, Боже, нас благослови,
Зміцни серця надіями.
Як на дорогах життєвих
Стрічаємося з мріями.
І землю нашу вбережи,
Заклечену калиною,
Щоб на планеті і в душі
Була лиш Україною.
                              Василь Олійник
О світлий Боже — Трійце Пресвята!
Стою перед Тобою на колінах...
Якщо Тобі байдужа я вже так,
хай небайдужа буде Україна.

Якщо мені Любові Ти не дав,
то заземли усі гріхи на мене!
Я все відбуду й втрачені літа
нехай біль серця випалять вогненно.

Пресвітлий Боже! Честь не оскверни
рабів своїх — пильнуй їх від спокуси..
Благально очі дивляться з пітьми —
врятуй во Ім'я вбитого Ісуса!

Єдиний Боже, Трійце Пресвята,
прошу Тебе во ім'я того Дару,
котрий мені Ти як Знамення дав:
розвій над нами смути чорну хмару.

Перед Тобою — я, журба й вина —
Твоя земна і неземна дитина.
Талантів маю чашу, що без дна,
та є і буду, доки є Вкраїна!

Не знала я нічого, крім розлук,
проте нічого світу я не винна...
Позбав мене ненависних, злих рук.
Й дай знак, що буде вічно Україна!
                                                Надія Дичка

Встає держава, зводиться з колін,
На європейські прагне верховини.
Та як піднятися з отих німих руїн,
Які лишились у душі людини?..

Ми ж — українці! Чуєте, брати?
Щоб ствердити державу, зберегти, —
Згадаймо всіх героїв поіменно,
На вічну пам'ять їх — схилім знамено.
Бо поки не очистимось від скверни —
Не проростуть свободи справжні зерна...

То ж об'єднаймося в тій пам'яті пречистій
І поклянімось в хвилі урочистій:
Своїх героїв гідно шанувати,
І рідну мову берегти, плекати.
У праці, чесності і творчості рости,
Онукам Україну зберегти.
                                   Ганна Дорошенко
      Учитель.  Загадкова дорога історії привела нас сьогодні до часів, які засвідчили виникнення українського народу і побудову першої самостійної держави. Українці належать до тих народів, які пройшли через великі випробування. І хоча над нами впродовж багатовікової історії глумилися, нас принижували, грабували міста і села, пророкували загибель, відбирали землі й виселяли із власної домівки- ми вижили і вистояли у цьому поєдинку, пам’ятаючи своє коріння, розмовляючи власною мовою
(Учні виконують пісню «Україно моя рідна» на слова Надії Дички )
  
ІV.Підсумковий  етап
         Учитель. Держава – то є дім, у якому живуть тисячі, мільйони людей. Мир, щастя, спокій у домі залежить від усіх: і тих, хто у ньому живе, і тих, хто цей дім будує. Хто ж вони – перші будівничі Української держави?
       Гра « Я знаю історію України»
     Клас ділиться на дві команди. Учасники команд по черзі мають називати прізвища видатних історичних постатей і те , що вони зробили для побудови незалежної України. Перемагає та команда, учасник якої останнім дав правильну відповідь.
        Учитель.  Отже, переможці гри з гордістю можуть казати, що вони знають історію своєї держави. Закінчити наш урок я хочу віршем Василя Олійника
« Заукраїнься, Україно!»
Заукраїнься, Україно,
І при шляхах затополись,
В степах, як небесах, безмірних:
Майбутнім щедро колосись.
Заукраїнься, Україно,
Байдужі душі розбуди.
І цвітом сонячним калини
У серці кожному зійди.
Заукраїнься, Україно,-
Країно волі і добра.
Твоя історія нетлінна,
Як хвилі сивого Дніпра....
Заукраїнься, Україно...



Немає коментарів:

Дописати коментар