Науково-методична проблема

Науково-методична проблема, над якою працюю
Використання елементів інноваційних технологій для розвитку креативного мислення учнів на уроках словесності

          Сучасне життя розвивається бурхливими темпами, тому відбулися вагомі зміни у системі освіти. Учитель уже не може бути єдиним джерелом інформації. Традиційне навчання з його авторитаризмом, орієнтацією на середнього учня, перевагою репродуктивної діяльності над пошуковою не відповідає вимогам часу. Тому настала необхідність переходу від «передачі знань» до «навчання вчитися», «навчати жити». Сучасному учневі не так треба подати тему, як навчити осмислювати її, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе реалізувати проблему. Отож повернути учням інтерес до шкільних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися – головні завдання сучасної школи. На мою думку, сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інноваційні  технології навчання.
         Саме тому я зупинилась на вирішенні науково-методичної проблеми  «Використанням елементів інноваційних технологій для розвитку креативного мислення учнів на уроках словесності».Вибір цієї теми зумовлено трьома чинниками:
  • по-перше – реалізація мовної та мовленнєвої змістових ліній Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти;
  • по-друге – це реалізація завдань програми, яка вимагає від учнів не механічного запам'ятовування та виключно репродуктивної діяльності, а й вміння творчо підходити до навчальних завдань;
  • по-третє – використання активних форм навчання для стимулювання і активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках української мови та літератури.

     Завдання педагога - управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання. 
        Для себе прийнятною вважаю таку модель творчої особистості учня:
     У своїй педагогічній практиці апробовую спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання : 
  • Проектне навчання; 
  • Інтерактивна технологія; 
  • Особистісно зорієнтоване навчання. 
  • Технологія колективного взаємонавчання 
     Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся вникнути в методику кожної з освітніх технологій і використовувати на своїх уроках залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а також типу уроку та навчального предмета. 
     Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності залишається урок. Яким же повинен він бути? Сучасний урок – це урок демократичний. Для такого уроку характерними ознаками є : 
  • підготовка не мовознавців-теоретиків, а гуманних освічених людей; 
  • навчання не словом, а справою; 
  • проведення його не для учнів, а разом з ними; 
  • спрямовування діяльності не на клас в цілому, а на особистість кожного учня; 
  • забезпечення повного засвоєння навчального матеріалу на уроці. 
    Урок має бути ефективним, оптимальним за структурою. Вимога до сучасного уроку – інтеграція знань з різних предметів,а також кожен учень повинен мати час для роздуму, переживання, вибору позиції і обов’язково словесного звучання своїх думок. Особливо цінним є творчий підхід до створення системи роботи на різних етапах уроку в залежності від його типу та навчального матеріалу. 
Відомо, що неодмінними складовимиособистісно зорієнтованого уроку є:
  • мотивація; 
  • чітке формулювання теми уроку; 
  • визначення цілей та завдань, спрямованих на розвиток пізнавальних та творчих здібностей учнів; 
  • ефективність методів, за допомогою яких реалізуються цілі уроку; 
  • підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку. 
Ґрунтовніше розглянемо й охарактеризуємо названі етапи уроку.
І. Мотивація
Мета – забезпечити емоційну готовність до уроку, сфокусувати увагу на проблемі й викликати інтерес до теми.
      Вважаю, що ефективність заняття багато в чому залежить від так званого налаштування на урок, тобто забезпечення емоційної готовності до уроку. З перших хвилин учень повинен відчути, що він цікавий учителю не просто як носій знань, а й як особистість, що тут переймаються його настроєм, душевним самопочуттям. Спостереження за власним настроєм привчає школярів стежити за своїм внутрішнім станом, аналізувати його, а це сприяє формуванню рефлексійних умінь, мобілізує до праці, активізує увагу.
      Відтак учителю легше створити робочу атмосферу на уроці. Отже, щоб досягти позитивного налаштування учнів на урок, практикую спеціальні методики, а саме: 

  • обмін компліментами;
  • визначення настрою за допомогою дієслів хвилююся, сподіваюся, радію, очікую…;
  • «Побажай собі (мені) удачі»;
  • «Ланцюжок добрих побажань»;
  • з’ясування настрою у групах;
  • з’ясування емоційної готовності за допомогою словосполучення;
  • побажання успіху від учителя;
  • обмін усмішками;
  • обмін побажаннями, у яких є слово, що стосується теми уроку;
  • мімічне відображення настрою;
  • «Незакінчене речення»;
  • «Кольоровий настрій» (графічний, словесний);
  • визначення настрою за допомогою образних висловів тощо.

     Досить дієвими на початковому етапі уроку, на мою думку, є використання легенд,притч, поезій, які збагачують сприймання, мислення і почуття школярів. Підбираю тексти, що органічно поєднують наукову інформацію, естетичну насолоду і філософське розуміння сенсу людського життя. Притчі активізують пам'ять, мотивують і оптимізують вивчення й закріплення нового матеріалу, оживлюють та емоційно насичують його. Упевнилась, що в них міститься значний освітній і виховний потенціал. Легенди, притчі сприяють засвоєнню знань, прищеплюють загальнолюдські цінності. До речі, ці тексти використовую для подальшої роботи на уроці. Наприклад:
     Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!
     У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!
      Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента, який не склав вступні іспити до інституту.
     Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це жінку, котра чекає дитину.
    Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це редактора щотижневої газети.
     Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають на побачення.
     Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це людину, яка запізнилась на потяг.
   Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.
    Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.
     Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.
     І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!!!

      Роботу над епіграфом уроку розпочинаю теж нестандартно. Наприклад:
Епіграфом до  уроку я взяла слова І. Котляревського:
Де згода в сімействі, де мир і тишина,
Щасливі там люди, блаженна сторона.
Використовую Метод «Передбачення»
- Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом?
Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчені речення»:
-          я вважаю, що на цьому уроці ми…
-          сьогодні йтиме мова про…
-          скоріш за все на уроці ми розглянемо…
 (9 клас Сім’я: минуле й сучасне через призму образів п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка»)

  ІІ. Наступним етапом мотивації є актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.
     Учень повинен усвідомлювати що і для чого він робитиме на уроці. Завдання вчителя –відшукати просту, зрозумілу, привабливу мету в колі вікових інтересів та захоплень школярів.Маючи особистісну зацікавленість, учень буде налаштований на ефективний процес пізнання. З цією метою використовую прийоми, що створюють проблемні ситуації; викликають у дітей здивування, інтерес; підкреслюють парадоксальність явищ та подій. Це може бути коротка розповідь учителя, бесіда; проблемна ситуація (завдання, запитання) тощо. 
      Тому на початку вивчення теми практикую так звані «Маршрутні листи», де вказую теми та цілі вивчення даного матеріалу. 
«Маршрутний лист»: речення; головні і другорядні члени речення. 
1.Речення.Граматична основа речення. Речення з одним головним членом. 
2.Види речень за метою висловлювання.Окличні речення. 
3.Розділові знаки в кінці речення.Пунктуаційна помилка та її умовне позначення. 
4.Контрольний диктант. 
5.Другорядні члени речення.Додаток. 
6.Означення. 
7.Обставина. 
8.Тематичний контроль. 
     Ви повинні знати: будову простих речень, їх види за метою висловлювання, пунктуаційні правила. 
   Ви повинні вміти: робити синтаксичний розбір речень, правильно використовувати в мовленні головні та другорядні члени, правильно ставити розділові знаки. 
    Практика показує, що навіть найменш сумлінний учень, отримавши такий «Маршрутний лист», перевірить себе, що ж він із цього всього знає і вміє 

Метод «Прес» 
Довести, що твір Л.Пономаренко «Гер переможений» - це новела. 
- висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору, почніть словами я вважаю, що...; 
- поясніть причину цієї думки, використову­ючи слова тому, що; 
- наведіть приклади, додаткові докази на під­тримку вашої позиції, почніть зі слова на­приклад; 
- узагальніть свою думку, почніть словами: отже..., таким чином... 

Ще один приклад – фрагмент уроку української літератури у 7 класі. 

Тема. А. Чайковський. «За сестрою». Відтворення історичних подій із позиції гуманізму. 
Гра «Пароль»
  • Пригадаймо деякі поняття з історії літератури, якими ми послуговуватимемося сьогодні на уроці. Продовжте речення: 
  • прозовий твір оповідного характеру з динамічним розвитком сюжету; зазвичай у ньому відображено один епізод із життя героя … (оповідання); 
  • епічний твір розповідного характеру, значний за обсягом, у якому докладно розповідається про події, що відбувалися з героями протягом тривалого часу… (повість). 
   Пропоную учням швидко згадати деякі поняття(експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка), щоб підготувати їх до сприйняття сюжету повісті А . Чайковського «За сестрою» та з’ясування змісту нових термінів (сюжет, композиція). 

Укладання «Квітки цінностей»
- Діти, подумайте й запишіть, хто або що для вас є найціннішим у житті. 
  За допомогою словосполучень учні записують на пелюстках свої цінності, озвучують,створюють на аркушах «Квітку цінностей»: щаслива сім’я, велика дружна родина, усміхнена мама, наша Батьківщина, рідний край, міцне здоров'я, вірні друзі, любов до ближнього тощо. 

Бесіда
- Якщо у людини є всі названі вами цінності, чи можна назвати її щасливою? 
- А якщо вона втратить бодай одну з пелюсточок цієї квітки? 
- Чи готові ви пожертвувати своїми цінностями? Якими? Коли? 
- А чи пожертвували б своїми цінностями заради інших? 
- Чи часто у житті вам доводиться робити вибір? Чи складно це робити? Чому? 

Рефлексія діяльності. Метод «Незакінчене речення»
«Виконуючи це завдання, ми зрозуміли… (варто пам’ятати, що ми відповідаємо за свої вчинки і їх наслідки). 

    Отже, запропоновані семикласникам завдання допомагають усвідомити, що щастя людини, яка втрачає бодай одну пелюсточку «Квітки цінностей», є неповним, що ми відповідаємо за свої вчинки і їхні наслідки; сприяють ефективному засвоєнню нового матеріалу; спонукають до використання набутих знань у повсякденному житті. 
    Вважаю, що саме актуалізація є тим рушієм, який дає змогу «завести» урок. Знайти запитання, завдання, які задіяли б життєвий досвід учня, зробили потрібним (актуальним) саме зараз певні знання – украй важливо. Причому це мають бути особисто значущі питання. Тоді і зміст виучуваного матеріалу набуде особистісної значущості. 

Після підбиття підсумків цього мотиваційного етапу представляю тему уроку. Іноді роблю навпаки, оголосивши тему уроку, даю можливість учням самостійно з’ясувати, для чого їм потрібно вивчити той чи інший програмовий матеріал. Ще ефективніше спрацьовує фраза: «Допоможіть мені, будь ласка, з’ясувати, для чого вам потрібно вивчати …». 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу 

На цьому етапі уроку застосовую теж різні форми та методи роботи. 

7 клас Тема. Л.Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели 

Робота в групах. Метод «Різнокольорові капелюшки» 
   Мета цього методу — фор­мувати та удосконалювати навички критичного мислення, яке сприяє виробленню такої особистісної риси, як креативність. 
     Метод шести капелюхів — це простий і практич­ний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожний з яких уособлює капелюх певного ко­льору. 
    Ми можемо навчитися оперувати різними аспекта­ми нашого мислення по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і дістати «повнокольорове мислення». 

Ознайомлення з призначенням кожного кольору 

БІЛИЙ КАПЕЛЮШОК 
Містить всі кольори. Колір інформації, пошуку істи­ни, вивчення джерел, добір інформації. 
1.Визначте тему та основну думку новели. 
2.Доведіть, що твір за жанром є новелою, відпо­вівши на питання: 
-Чи великий твір за обсягом? 
-Скільки героїв у творі? 
-Чи швидко розгортаються події у творі? 
-Чи сподіваний кінець твору? 
-Чи відзначається твір чіткістю і яскравістю ху­дожніх деталей? 

ЧОРНИЙ КАПЕЛЮШОК 
Колір сумніву, вогню, слабких сторін, негативу, не­безпеки 
1.Розкажіть про страждання полоненого Фрідріха. 
2.Висловіть свою думку щодо новели, починаючи фразу: 
-Негативними сторонами є... 
-Небезпека може бути в тому... 
-Сумнівним є те, що.. 

ЖОВТИЙ КАПЕЛЮШОК 
Колір золота, хліба, ниви, переваг. 
1. Що позитивного ви побачили в творі? 
Дайте відповідь, використовуючи такі мовленнєві компоненти: 
Позитивним є те, що... 

ЧЕРВОНИЙ КАПЕЛЮШОК 
Колір життя, емоцій, почуття ’ , 
Поділись враженнями від прочитаної новели з письменницею, починаючи фразу: 
-Мене дуже зворушило в цьому творі те... 
-Я відчула, що... 
-Мої почуття — це почуття... 
Проаналізуйте твір, відповідаючи на питання: 
Якими є ваші почуття стосовно образу полоненого Фрідріха? 
2.Чим сподобалась вам новела загалом? 
Дайте відповідь, використовуючи такі мовленнєві компоненти: 
На мою думку..., я вважаю..., мені здається 

ЗЕЛЕНИЙ КАПЕЛЮШОК 
Колір розвитку, прийняття рішень, можливих альтернатив. 
1. Уявіть, що ви зустрілися з доньками Фрідріха. Розкажіть їм про їхнього батька. 
Почніть відповідь фразою: 
Коли б я зустрів... 

СИНІЙ КАПЕЛЮШОК 
Колір неба, вищого розуму, мислення. 
1.Чого навчив нас твір? Над чим спонукає замислитись цей твір кож­ного з нас? Кого і що засуджує? До чого закликає? Використайте допоміжні слова: війна, фашизм, страждання, німець — жертва війни, людяність, гуманізм. 
Дайте відповідь, використовуючи такі мовленнєві компоненти: 
Отже..., таким чином... тому що.. 
2.Що уособлюють художні деталі твору: 
-квітка, яка зацвіла зимової пори, — ...; 
-хрест, з гілочок, зв'язаних сухою травою, — ...; 
-фотокартка —... 

Метод «Займи позицію» 
Чи можна простити ворога? Обміркуйте відпо­відь. 
Учні виходять до дошки, стають під табличками «так», «ні», «не знаю» і пояснюють свою позицію) 

Правила проведення вправи: 
1.Говорити по черзі. Не перебивати. 
2.Одночасно говорить тільки одна особа. 
3.Не сперечайтесь одне з одним. На­водьте нові причини або ідеї. 
4.Перейти від одного плаката до ін­шого можна в будь-який час. Будьте готові висловити причини зміни своєї позиції. 

Оберіть позицію. Обговоріть. Поясніть свою думку. 

    Дітям все ж важко запам’ятовувати величезну кількість правил, яки­ми переобтяжені підручники. Тому, вивчаючи у 7 класі правопис при­слівників, користуюся методом ейдетики. Простим і приємним для дітей способом є включення ряду слів у якийсь простий, часом парадок­сальний, гумористичний сюжет, що легко запам’ятовується. Наприклад, історія, яка демонструє правопис прислівників, що пишуться через два дефіси: 
     Любитель поспати розповідає: «Від­чуваю: запізнююсь. Підбігаю до шко­ли і розумію: дзвоник пролунав кіль­ка хвилин тому, отже, знову-таки запізнився. Ех, думаю, будь-що-будь, відчиняю двері і опиняюся віч-на-віч з директором. Минуло всього-на- всього дві хвилини після дзвоника, а він свариться. Головне, бачу, не один я такий: де-не-де по коридору пробіг­ли ті, кому пощастило не потрапити на очі директору. Правда, коли-не- коли з-за дверей класів лунали нота­ції мудрих наставників. Відчиняю двері класу й опиняюся пліч-о-пліч зі своїми однокласниками. Хоч-не-хоч, а довелося все знову пояснювати, як- не-як ми вже семикласники і повинні відповідати за свої вчинки». 
    У цій розповіді цінним є те, що при­слівники подаються в алфавітному порядку, тому, якщо якийсь із них випускається при відтворенні, його легко відновити. 

   Метод «Намистинка» передбачає вправляння учнів у правильній побудові словосполучень, сприяє виробленню правильної літератур­ної вимови. 

Правильно побудуй словосполучення: 
Завдавати
Біль, клопіт, прикро­щі, образа, удар
Скуштувати
Страва, вода, хліб, борщ, обід
Жалкувати
Молодість, здоров’я, гроші, брат, коханий
Глузувати
Старий, сестра, люди, вайлуватість, недоріку­ватість
Навчитися
Ремесло, мова, математика, музика, малювання
Докоряти
Брат, син, учні, людина, влада
Одружитися
Наречена, знайома, сестра, сусідка, вчителька
Захворіти
Грип, пневмонія, про­каза, ангіна, дифтерія
Дорікати
Родина, друзі, брат, учень, керівник
Доглядати
Онук, хворий, дідусь, старий, родич




















З виховною метою часто викорис­товую на уроках роботу з прислів’ями і приказками. 

Вправа «Розсипанка» 
Зі слів склади приказку. 
1. В, думкою, постелі, ногами, в, не­бі. (Думкою в небі, ногами в постелі). 
2. Лінивий, два, двічі, скупий, пла­тить, робить, рази, а. (Лінивий двічі робить, а скупий два рази платить). 
3. Та, скоро, рясно, гнів, весняний, як, сніг, впаде, материн, розтане. (Материн гнів —- як весняний сніг, рясно впаде та скоро розтане). 
Як ти розумієш приказки? Поясни їх зміст. Якою темою вони об’єднані? 

«Енергохвилинка» 
Відтворіть прислів’я. 
Козацькому роду — ... (нема переводу)
Степ та воля —... (козача доля)
До булави треба й... (голови)
Терпи, козаче,... (отаманом будеш)
Де байрак,... (там і козак)
Коли козаку полі, то він як... (на волі)
То не козак, що боїться... (собак)

Фрагмент уроку у 8 класі.
Тема. «УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ІЗ ТЕМИ «ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ» 

Метод «Синтаксичний рушничок» 
    На рушникові пропущені слова із відомих ко­зацьких пісень. Учні, вам треба відтворити музичний твір, дібравши потрібне слово, і визначити, яким членом речення воно виступає та якою частиною мови виражено. А якщо ви захочете отримати додатковий бал, то заспівайте пісню. 
    Попереду Дорошенко веде своє (військо), військо (запо­різьке) хорошенько. 
    Засвистали (козаченьки) в похід з полуночі, (заплака­ла) Марусенька свої ясні очі. 

Робота в малих групах «Снігова куля». 
Перед вами граматична основа
_____________Україна___________________ святкує___________ 

    Ви повинні по черзі поширити речення дру­горядними членами і вказати, якими частинами мови вони виражені. Виграє та група, чиє слово буде останнім. 
Відповіді учнів. 
А тепер послухайте мій варіант — його тема пов’язана із нашою Батьківщиною. 
Варіант вчителя. Цього року квітуча Україна урочисто святкує двадцять третю річницю своєї неза­лежності. 
Так якими ж частинами мови можуть виража­тися додатки, обставини, означення? 
Слово вчителя 
А зараз перевіримо ваші здібнос­ті логічного мислення 

Вправа«Лінгвістичні пазли». 
    Ваше завдання — за допомогою пазлів відтво­рити схему речення, а потім його скласти. Під час виконання цього завдання бажано використати всі елементи схеми Записати схеми на дошці. Додатковий бал отримає та команда, яка буде більш вправною. 
    Варіант вчителя. Козаки завжди у своєму товаристві цінували сміливість, кмітливість, добре серце, почуття гумору. 

Метод«Дивуй» 
    Найбуденніші явища, події, предмети можуть стати дивними, якщо на них подивитися з іншої точки зору. 
   Здивування - початкова фаза розвитку пізнавального інтересу. Зараз я вам продемонструю це наочно. На кожному уроці в мене є Творча хвилинка. Темою Творчої хвилинки може бути будь-що, наприклад: 

Про що співає осінній вітерець? 
Що сниться деревам восени? 
Чого зажурилось осіннє небо? 
Портрет дощу. 

Найбільш влучні вислови збираємо у Скарбничку творчості.

«Фантастичний доданок» 
У цьому прийомі учні доповнюють реальну ситуацію елементами фантастики. 
Наприклад: 
Написати твір - есе, поезію, нарис тощо, перенести реального або літературного героя в часі. 
«Пригоди Лиса Микити в осінньому лісі» 
«Що трапилось з Плаксієм і Лоскотоном, коли вони попали під дощ?» 
«Мандруючи лісом ви зустріли Хуху-Моховинку і …» 
«Пригоди козака Швайки на Майдані» тощо. 
«Вірш-асоціація» 
    Пропоную дітям алгоритм складання такого вірша. У ньому 6 рядків. Кожен починається зі слова- теми «колискова». 

  • Перший рядок – передає асоціацію за кольором до слова-теми; 
  • другий – за смаком, 
  • третій – за запахом; 
  • четвертий – за зовнішністю; 
  • п'ятий – за звуком; 
  • шостий – за якістю переживань. 
Перший рядок може придумати вчитель. 

Колискова – світло в темну нічку, 
Колискова – солодка каша з пічки, 
Колискова – запах барвінку й м'ятоньки, 
Колискова – дитина лягає спатоньки, 
Колискова – ніжний голос матусі , 
Колискова – тепло й затишно, як у вусі. 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
      На цьому етапі дітям дуже подобаєть­ся вправа «Вірю — не вірю». Пропоную учням питання з будь-якого розділу, причому пра­вильні і неправильні подаю впере­міш. Відповідаючи, діти піднімають сигнальні картки «Так» або «Ні». Багато часу на уроках відводжу вправі «Редактор», яка спонукає дітей до активної думки, примушує згадати правила право­пису слів чи будову речень. З цією метою використовую різноманітні види такої гри. Наприклад, під час вивчення відмінювання іменників першої відміни м’якої та мішаної групи пропоную учням виправити помилки у відмінюванні слів:


Н. судя
статя
кручя
Р.судьїв
статів
кручь
Д.судьям
статям
кручям
О.судьями
статями
кручями
Кл суддьо
стате
кручо


       Щоб визначити коло проблем, які автор порушує у творі, ми з учнями працюємо за методом «Щоденник подвійних нотаток». Під час роботи з художнім текстом, коли потрібно з’ясувати особистісне ставлення учня до прочитаного, пропоную поділити сторінки зошита на дві частини: у першу записати фрази, що найбільше схвилювали, чи ті, які потрібно докладно проаналізувати, у другу – свої міркування. 
    Аналізуючи твір М.Хвильового «Я (Романтика)», учні виписують із тексту ті фрази, що вразили, про які хочеться висловлюватись. Наприклад: 
     «Я чекіст, але я людина»; «Тут, в глухому закутку, на краю города, я ховаю від гільйотини один кінець своєї душі»; «Ніколи нікому не говорити, як розкололося моє власне «я»». 

V. РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП 

7 клас Тема. Л.Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели 
Робота з рефлексійною анкетою 
    Діти, пропоную вам попрацювати з рефлек­сійною анкетою, яка лежить у кожного на пар­ті. Ви можете вибрати ті твердження, які хотіли б продовжити. 
-Сьогоднішній урок дав мені можливість зрозуміти... 
-Після цього уроку я буду... 
-Урок дав мені для життя... 
-Я хотів(-ла) сказати дівчинці та її друзям... 
-Мені найбільше подобаються в людях такі риси ха­рактеру. .. 

Вправа «Квітка надій» 
— Діти, у мене в руках символічна «квіт­ка надій». Зараз я її вам передам, і ви, ко­ротко висловлюючи свої думки одне од­ному про те, якою повинна бути справ­жня людина, скажіть, що ви хочете побажати прийдешнім поколінням. 
Сподіваюсь, що ви зрозуміли, яки­ми треба бути людьми і що для люди­ни найцінніше. 
Оцінювання діяльності учнів 
- Чи виконали ви ті завдання, які ставили перед собою на початку уроку? 
-На уроці я дізнався... 
-Я ознайомився... 
-Я розвивав... 
-Я роздумував... „ 
-Я зрозумів... 
Враження від уроку… 

    На заключних (підсумкових) уроках,стимулюючи самостійну пізнавальну діяльністьучнів, використовую «Метод проектів».Метод проектування допомагає учневі бути не пасивним споживачем готових знань, а суб'єктом навчання, який активно включається у спільну діяльність, відчуває себе рівноправним учасником діалогу, співтворцем. Це сааме той вид діяльності, який наочно демонструє практичне застосування набутих знань. 
    Особливо популярними є ігрові проекти, де вчитель може задіяти артистично обдарованих дітей. Ступінь творчості учнів у цьому випадку дуже високий, проте домінуючим видом діяльності все-таки є гра. Вдало вписуються у структуру уроку і елементи так званих довгострокових проектів: дослідницьких та інформаційних, які я використовую у вигляді випереджувальних завдань, для створення проблемних ситуацій у ході вивчення нового матеріалу та як підсумок на етапі закріплення, систематизації і узагальнення знань. 
   Отже, можна зробити висновок, що використання інноваційних педагогічних технологій сприяє зміні моделі поведінки між учителем та учнями, допомагає розвивати навики мислення, здібності та можливості учнів, дозволяє застосовувати ці ж технології у повсякденному житті. Практичні навички, отримані на уроках мови та літератури, переносяться на усі сфери життя дітей та забезпечують їм розширення зони як навчальної, так і соціальної компетентності. 
   У Святому письмі сказано : „ Блаженна людина, що насичується від плодів своєї праці і шукає в ній утіху”. Це є істина. 

Немає коментарів:

Дописати коментар